뇌전증(간질)의 분류, 증상 징후, 진단, 치료, 치료 약물 Classification, symptom and sign, diagnosis, treatment of epilepsy, antiepileptic drugs
국제 간질학회 간질 발작 분류, 1981년
Ⅰ. 부분 발작 Partial seizures
① 단순 부분 발작(Simple partial seizures)
발작 시 의식 장애가 없음
과거 잭소니안 간질(Jacksonian seizures) 또는
국소성 발작(초점 발작, focal seizures)이 단 순 부분 발작에 속함
② 복잡 부분 발작(Complex partial seizures)
발작 시 의식 장애가 있음
과거 정신운동 발작(Psycomotor seizures) 또는 측두엽 간질(Temporal lobe epilepsy)이 이에 속함
③ 2차 전범화 발작(Partial seizures evolving to secondary generalized seizures)
Ⅱ. 전신 발작 Generalized seizures
① 결신 발작(Absence seizures)-과거의 소발작(Petit mal seizures)이 이에 속함
② 근 간대성 발작(Myoclonic seizures)
③ 강직 발작(Tonic seizures)
④ 간대 발작(Clonic seizures)
⑤ 강직, 간대, 강직– 간대 발작(Tonic-clonic seizures)-과거의 대발작(Grand mal seizures)이 이에 속함
⑥ 무동성 발작(Atonic seizures, Akinetic seizures or Drop attacks)
⑦ 영아연축(Infantile spasm)
⑧ 레녹스–가스토 증후군(Lennox-Gastaut Syndrome)
Ⅲ. 미 분류 발작 Unclassified seizures
출처와 참조문헌
-
International classification of Epileptic seizures, p.546
-
The Harriet Lane Handbook, 8th Edition, Jason W. Custer, Rachel E. Ra
간질의 증상 징후
-
간질의 종류에 따라 경련(발작)하는 상태가 다르고 증상 징후가 다르다.
-
근육에 강직성(Tonic/Stiffening)이 생길 수 있고 간대성(Clonic/Jerking) 등의 증상 징후가 생길 수 있다.
-
강직(Tonic/Stiffening) 발작–간대 발작(Clonic/Jerking)을 할 때는 신체의 수의 근육들이 긴장성 및, 또는 간대성으로 격렬하게 무의식적으로 발작을 할 수 있다.
-
부분 발작을 할 때는 의식의 장애가 생기지 않고 발작한다.
-
전신 발작을 할 때는 의식의 장애가 생기면서 발작된다.
-
부분 발작을 할 때도 행동 장애 현상이 생기고 전신 발작을 할 때도 행동 장애 현상이 생긴다.
간질의 종류에 따른 증상 징후
① 대발작(大發作/Grand Mal Seizures/강직, 간대, 강직– 간대 발작/Generalized tonic clonic seizures)
② 소발작(小發作/결신발작/Petit mal seizures/Absence seizures)
③ 정신운동 발작(精神運動發作/Psychomotor seizures)
④ 무동 발작 (無動發作/부동 발작/不動發作/드롭발작/脫力發作/Akinetic seizures/Drop attacks)
⑤ 근 간대성 발작(筋間代性 發作/Myoclonic seizures)
⑥ 영아 연축(點頭痙攣/점두 경련/Infantile spasm/Infantile myoclonic seizures)
⑦ 레녹스–가스토 증후군(Lennox-Gastaut syndrome)
⑧ 그 외 발작
간질의 진단
-
임신 분만의 병력, 과거와 현재의 병력, 가족 병력, 증상 징후와 진찰소견 등을 종합해서 간질이 의심되면 혈 중 혈당, 칼슘, 인, 전해질, 마그네슘, 납의 농도 측정, 뇌 초음파 검사, 뇌 CT 스캔 검사, 보통 뇌 MRI 검사, 기능적 뇌 MRI 검사, 뇌파검사 등으로 진단한다.
-
간질이 발작될 때 나타나는 여러 가지의 증상 징후를 참작해서 어떤 종류의 간질인지 감별 진단한다.
사진 1-17. 배에 난 카페 아우 레이트 반점
카페 아우 레이트 반점이 6개 이상 있으면 신경섬유종증을 진단하는 데 도움이 된다. 그러나 아무 병이 없는 아이들에게도 이런 반점이 1~2개 내지 4~5개정도 정상적으로 나 있을 수 있다. 신경섬유종증이 있는 아이에게 경련성 질환이 생길 수 있다.
Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
사진 1-18. 손목에 난 카페 아우 레이트 반점
Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
사진1-19. 두개골 측면 X-선 사진
a-대뇌, b-소뇌, c-소뇌와 대뇌를 싸고 있는 두개골 , d-두개골 내 혈관
Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
사진1-20. 두개골 과 뇌 측면 X-선 사진
Copyrightⓒ 2013 John Sangwon Lee,MD.,FAAP
사진 1-21. 두개골 측면 X-선 사진
Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
사진1-22. 두개골 전후면 X-선 사진
좌우 전두개골 , 전두동, 사골동, 상악동
Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
-
간질 발작을 하는 동안 나타난 증상과 징후를 관찰했다가 의사에게 자세히 더 많이 설명해 줄수록 간질을 진단하는데 큰 도움이 된다.
-
때로는 간질로 경련할 때의 경련 장면을 찍은 비디오 사진을 보고서 진단하는 데 도움을 얻을 수 있다.
-
드물지만, 유전으로 간질이 생길 수 있다. 친 부모 형제자매들 중 누군가가 간질이나 그 밖의 다른 종류의 뇌 질환을 가지고 있으면 그 사실을 의사에게 알리면 진단하는 데 도움이 된다.
-
그 밖에 임신 력, 분만 력, 갓 태어났을 때 병력과 신생아기 때부터 간질 발작이 발병되기 바로 전까지 영유아기, 학령기, 사춘기의 과거 현재 병력, 두부 외상을 입은 병력, 어떤 병을 앓았으면 어떻게 앓았는지 등의 환아의 과거와 현재의 병력, 성장 발육의 이정표 등을 자세히 알면 간질의 원인을 알아보고 간질을 진단하는데 도움이 된다.
-
예를 들면, 그 환아가 태어날 때 바로 크게 울었는지, 숨을 정상적으로 쉬었는지, 피부색이 정상이었는지, 피부색이 파랬었는지, 경련을 했었는지 등의 출생시 정보를 의사에게 알려 주면 간질을 진단하는 데 큰 도움이 된다([부모도 반의사가 되어야 한다–소아가정간호백과]-제6권 신생아 성장 발육 양호 및 질환–아프가 점수 참조).
-
드물게 뇌종양, 납 중독, 저혈당, 테타니, 저칼슘증(저칼슘혈증) 등 어떤 질병으로 간질을 할 때와 비슷하게 경련을 할 수 있다. 경련이 일어나면 어떤 원인으로 경련이 일어나는지 감별 진단해야 한다.
-
간질 경련을 하지 않는 건강한 소아청소년들의 뇌파검사의 결과의 15%가 비정상적일 수 있다. 그와 반대로, 간질이 있는 아이들의 15% 정도 뇌파검사의 결과가 정상적일 수 있다. 그러나 간질 경련을 하고 있는 동안 검사한 뇌파검사의 결과는 대개 비정상적이다.
-
뇌파검사의 결과에만 의존해서 간질이 있다 없다 진단할 수 없다. 그리고 뇌파검사 결과는 간질의 종류에 따라 다르다.
간질 치료
간질의 종류와 원인 등에 따라 간질을 치료한다.
부분 발작 또는 전신 발작에 따라, 그리고 간질의 원인에 따라 치료한다.
그 원인에 따라 치료를 다르게 할 수 있다.
① 대부분의 간질은 간질치료 약물로 적절히 치료하면 완치되거나
② 일부의 간질은 완전히 치료가 되지는 않아도 간질 치료 약물로 계속 치료받는 중 간질이 발작되지 않고
③ 또 적절한 간질 치료 약물로 치료해도 일부는 가끔 간질이 발작될 수 있다.
④ 극소수의 간질은 완치되지 않고 30∼50세까지 간질이 발작될 수 있다.
⑤ 가끔 발작되는 간질을 15∼23년 동안 적절히 간질 치료 약물로 간질을 치료한 결과, 그 중 75%에서 간질이 더 이상 발작되지 않았고 간질 약물치료를 더 이상 계속 하지 않았다는 연구결과도 있다.
⑥ 간질을 적절히 간질치료약물로 치료하면 간질이 있는 아이들의 대부분이 간질이 없는 건강한 아이들과 똑같이 학교에 다닐 수 있고 정상적으로 성장 발육되어 건강한 성인들이 될 수 있다.
⑦ 간질이 있는 아이들의 지능지수는 간질의 원인에 따라 다를 수 있으나 일반적으로 간질이 없는 건강한 아이들의 지능지수와 별로 다르지 않다. 간질 발작을 한다고 해서 지능지수가 낮아지지는 않는다.
간질 치료 약물 Antiepileptic drugs
-
간질을 가진 환아 자신은 물론 부모들, 가족들, 의사들, 친척들, 학교당국, 사회, 국가 모두가 소아청소년 간질 치료 팀 멤버가 되서 서로 협력해서 소아청소년 간질을 잘 치료해야 간질이 이상적으로 치료될 수 있다.
-
대부분의 간질발작은 여러 해 동안 유발되는 만성 질병이며 재 발작되는 중추신경계 질병이다. 간질 치료약으로 여러 해 동안 꾸준히 치료받아야 하고 간질이 있는 환아들의 부모들은 의사의 처방에 따라 간질 치료약으로 잘 치료해 주고 간질치료에 쓰는 약의 이름, 용량, 용법, 부작용 등에 관해 잘 알아야 한다.
-
때로는 치료를 담당한 주치의보다 간질치료에 관해서도 더 많은 정보를 가진 부모들도 많이 있다.
-
가족, 사회, 국가 등 모두가 간질 하는 환아들을 간질이 없는 일반 아이들을 대하는 것과 같이 긍정적으로 대하고 그들을 이해하고 필요에 따른 간질 치료 상 환아의 가족의 경제적 문제도 도와주어야한다.
-
또 학교당국은 그들의 건강상 문제를 고려해 다른 건강한 학생들과 같이 공부하는 조건을 조성해 주어야 한다.
-
간질을 치료할 수 있는 새 약물은 계속 나오고 있다.예를 들면 Gabapentin, Lamotrigine, Felbamate, Topiramate, Fosphenytoin 등은 비교적 최신 간질 치료약(항경련약)이다.
-
다음에 있는 항경련약은 오래된 간질 치료약이만 아직도 간질 치료에 선택해서 쓸 수 있다.
-
어디까지나 의사의 처방에 따라 여러 간질 치료약 중 한 가지 또는 2~3가지로 선택해서 치료하는 것이 원칙이다.
-
치료 효과가 좋고, 값이 싸고, 섭취하기가 쉽고, 부작용이 적고, 쉽게 구할 수 있고, 오랜 세월을 두고 간질 치료에 사용했고 치료 효과가 증명되었고 부작용이 적은 간질 치료약, 가능한 한 가지 간질 치료약으로 치료할 수 있는 간질 치료약일수록 더 좋다.
1. 페노바르비탈 Phenobarbital
-
간질을 치료할 수 있는 간질 치료에 쓰는 약은 간질의 종류에 따라 다를 수 있다.
- ‘Phenobarbital, Primidone, Phenytoin and Carbamazepine are all equally effective against complex partial seizures’이란 말도 있다.
- Phenobarbital은 부분 발작, 강직–간대 발작을 치료할 때 1차 선정 간질 치료약으로 선택해서 쓸 수 있고, 탄력 발작을 치료할 때 2차 선정 간질치료약으로 선택해서 쓸 수 있는 간질 치료약이다.
-
복잡부분 발작치료에도 효과가 있다.
-
Phenobarbital은 오래 전부터 간질 치료에 써 왔던 간질 치료약물 중 가장 오래 된 간질 치료약물이다.
-
여러 종류의 간질이 페노바르비탈로 치료될 수 있다.
-
페노바르비탈의 용량은 환아의 나이와 체중에 따라 다르다.
-
일반적으로 1일 총 치료용량은 체중 매 kg 당 3∼5㎎이며, 1일 총 치료용량을 1일 1회 경구로 복용하거나, 2등분 하여 1일 2회 경구로 복용한다.
-
다음은 페노바르비탈로 간질을 치료하는 예이다.
-
체중 매 kg 당 3∼5㎎을 1일 총 치료 용량으로 계산해서 매일 복용해도 간질이 발작되면 체중 매 kg 당 5∼7㎎까지 1일 총 치료용량으로 늘린다.
-
늘린 1일 치료용량을 1회분으로 복용하든지 2 등분해서 1일 2회 복용한다.
-
1-2주 간 그 용량으로 계속 치료하면서 그 약의 치료효과와 부작용이 생기는지 그리고 환아의 전반적 건강 상태를 관찰한다.
-
만일 관찰하는 기간 동안 간질이 더 이상 발작되지 않고 그 약물 부작용도 생기지 않으면 그 치료 용량으로 계속 치료해도 된다.
-
소아청소년 환아의 체중은 나날이 늘어나기 때문에 페노바르비탈의 치료 용량을 계속 느는 체중 증가에 따라 적어도 6∼12개월마다 적절히 용량을 늘려 치료해야 한다. 페노바르비탈의 혈중 농도를 주기적으로 측정한다(p 최근에 흔히 쓰는 간질 치료약들 표 참조).
-
앞에서 권장한 대로 적절한 치료용량의 페노바르비탈로 적절히 치료하는 데도 혈중 페노바르비탈의 농도가 간질을 치료할 수 있는 치료 혈중 농도에 이르지 않을 수 있다.
-
치료 혈중 농도에 이르지 않을 때는 간질이 잘 치료되지 않는 것이 보통이다.
-
그와 반대로 페노바르비탈의 혈중 농도가 간질을 치료할 수 있는 치료 농도보다 더 높으면 페노바르비탈 중독이 생길 수 있고 그로 인해 페노바르비탈 부작용이 생길 수 있다.
-
따라서 간질을 페노바르비탈로 치료할 때 1년에 적어도 1~2번 페노바르비탈 혈중 농도를 측정하여 적절 치료용량을 알아 그 용량으로 치료해야 한다.
-
적절 치료 용량의 페노바르비탈로 치료했고 혈중 페노바르비탈 농도가 치료할 수 있는 혈중 농도인 데도 간질이 발작되면 그 간질은 페노바르비탈로 치료되지 않는다고 판단할 수 있다. 이런 경우, 다른 종류의 간질 치료약으로 바꿔 치료하기 시작해야 한다.
-
다른 종류의 간질 치료약으로 바꿔 간질은 치료하는 방법이 여러 가지 있으나 다음과 같이 다른 종류의 간질 치료약으로 바꿔 치료할 수 있다.
-
그동안 치료할 때의 페노바르비탈의 용량을 2~3주에 걸쳐 점차로 줄이다가 끊는다. 페노바르비탈 치료용량을 최초 줄이기 시작한 첫 날부터 페노바르비탈과 새로 선정한 간질 치료약으로 함께 치료하기 시작한다.
-
그리고 페노바르비탈의 치료 용량을 2~3주 동안에 점점 줄여 치료하다가 마지막 날에 아주 끊고 새로 선정한 간질 치료약으로만 치료한다.
-
때로는 페노바르비탈과 다른 종류의 간질 치료약을 함께 써서 치료하기도 한다.
-
페노바르비탈이나 다른 종류의 간질 치료약으로 간질을 치료하다가 간질 치료약의 치료 효과가 없거나 다른 이유로 그 동안 쓰던 간질 치료약을 갑자기 끊으면 간질이 더 심하게 발작될 수 있고 또 간질이 한 번 발작되기 시작해서 그 발작이 때로는 5분 이상 계속 지속되기도 하고 그 발작이 완전히 다 끝나기 전에 또 다시 새 발작이 시작하기도 하고 의식이 완전히 회복되지도 않은 상태에서 또 다시 다른 발작이 또 생길 때도 있다. 이런 발작을 ‘경련 중적상태 또는 간질 발작 지속상태‘라고 한다.
-
특별한 이유가 없는 한, 이런 경련증적 상태 발작을 예방하기 위해 간질 치료에 썼던 간질 치료약을 갑자기 끊어서도 안 된다.
-
이런 이유로 페노바르비탈을 다른 간질 치료약으로 아주 바꾸어 치료할 때 그동안 썼던 페노바르비탈과 새로 선택한 간질 치료약을 동시에 함께 주기 시작하면서 페노바르비탈의 용량을 2~3주 동안 점차로 조금씩 매일 줄이다가 2~3주의 마지막 날에 페노바르비탈을 아주 끊고 마지막 날부터 전적으로 새 간질 치료약으로 치료하는 식으로 치료한다.
-
물론 예외 치료 방법도 있다. 페노바르비탈로 간질이 치료되지 않을 때는 딜란틴, 프리미돈, 데파켄, 또는 테그레톨, 또는 그 외 다른 여러 종류의 간질 치료약들 중 한 두 종류의 간질 치료약물을 이차적으로 선택해서 간질을 치료할 수 있다.
-
이상 제시한 치료방법은 어디까지나 간질 약으로 치료하는 예이다.
-
의사에 따라 그때그때 적절한 간질 치료약을 선택해서 간질을 치료하는 것이 원칙이다.
1) 페노바르비탈에서 테그레톨로 바꿔 간질 치료를 하는 예
-
첫날은 새로 선정된 테그레톨과 그 동안 치료에 썼던 페노바르비탈을 동시에 써서 치료한다.
-
그 다음 날부터 1~2주 동안 페노바르비탈의 치료 용량을 매일 조금씩 줄이다가 줄이기 시작한 1~2주의 마지막 날에는 페노바르비탈을 완전히 끊고 그 날부터 테그레톨로만 간질을 치료한다.
-
테그레톨의 혈중 치료 농도에 따라 테그레톨의 1일 총 치료용량을 조절한다.
-
테그레톨 치료로 간질 치료의 효과가 나타나면 그 약물로 2∼3년간 계속 치료한다.
-
소아청소년 간질 환아는 계속 성장하기 때문에 그들의 체중이 나날이 증가한다. 체중의 증가에 따라 테그레톨의 1일 총 치료용량도 증가한다.
-
테그레톨 치료용량을 적절히 조절하고 테그레톨 간질 치료에 부작용이 생기는지 알아보기 위해 적어도 2∼6개월마다 추적 치료를 받아야 한다.
-
어떤 종류의 간질은 한 종류의 간질 치료약으로 치료되지 않을 수 있다. 그래서 어떤 환아의 간질을 2~3종류의 간질 치료약으로 치료하기도 한다.
-
어떤 종류의 간질 치료약으로 치료를 시작한 후 2∼4년간 간질이 한 번도 발작되지 않고 뇌파검사의 결과가 정상이면 그 간질을 더 이상 간질 치료약으로 치료하지 않을 수 있다.
-
간질 치료약으로 더 이상 치료 하지 않을 때도 간질 치료약의 용량을 2~3주에 걸쳐 점차로 줄이다가 끊는다.
-
줄여 끊는 동안 간질이 발작되면 줄이기 시작하기 전의 간질 치료약의 용량으로 다시 치료한다. 그 후 같은 간질 치료약의 같은 용량으로 2∼3년 정도 다시 치료한다.
-
그 후 2∼3년간 간질 발작이 한 번도 일어나지 않으면 그동안 치료했던 간질 치료약을 앞서 설명한 방법으로 또다시 끊어 볼 수 있다.
-
간질 치료약을 끊는 동안 간질이 다시 발작되면 끊기 시작 바로 전의 치료용량으로 다시 치료한다. 때로는 다른 종류의 간질 치료약으로 바꿔 치료할 수 있다.
-
간질치료도 의술에 속한다. 특히 간질치료는 여러 가지 면을 참작해서 일률적으로 병을 고칠 수 없다. 그래서 주치의 치료방법에 따라 치료해야 한다.
2) 페노바르비탈의 부작용
-
페노바르비탈은 비교적 부작용이 적은 약물이지만 때로는 정신불안, 집중력 결여증(주의력 결핍장애), 활동 과다증, 졸음, 피부 발진, 약물알레르기 등의 부작용이 생길 수 있다.
2. 카르바마제핀 (테그레톨) Carbamazepine(Tegretol)
-
테그레톨은 최근에 간질 치료에 비교적 많이 쓰는 간질 치료약이다.
-
간질 치료 효과도 좋고 부작용도 비교적 적다.
-
요즘 페노바르비탈이나 다른 종류의 간질 치료약을 처음부터 최우선 선택해서 간질을 치료하는 대신 테그레톨을 최우선적으로 선택해서 치료하는 경향이 있다.
|
-
카르바마제핀(Carbamazepine/테그레톨/Tegretol)은 부분 발작, 강직–간대 발작을 치료하는 데 최초 1차 선정 간질 치료약으로 선택해서 쓸 수 있고
-
탄력 발작 치료를 하기 위한 2차 최초 선정 간질 치료약으로서 선택해 쓸 수 있다.
-
치료 시작하는 첫 날에는 체중 매 kg 당 5mg의 테그레톨을 1일 총량으로 계산해 치료하는 것이 보통이다.
-
1일 경구용 총 치료 용량을 2∼4 등분해서 1일 2∼4회 복용한다.
-
치료 시작한 셋째 날까지 같은 용량으로 치료한다.
-
간질이 더 이상 발작되지 않고 그 약에 부작용이 없으면 같은 용량으로 계속 치료한다.
-
카르바마제핀제로 계속 치료하는 동안 간질이 또 발작되면 1일 태그레톨 총 치료용량을 체중 매 kg 당 10mg까지 증가시킨다.
-
그 1일 총 치료용량을 2∼4 등분해서 1일 2∼4회 복용해서 치료한다.
-
이 용량으로 치료 시작 첫 날부터 제 4∼6일까지 치료한다.
-
이 때 간질이 더 이상 발작되지 않고 그 약물에 부작용이 생기지 않으면 같은 치료 용량으로 계속 치료한다.
-
그러나 간질이 완전히 치료되지 않을 때는 다음과 같은 방법으로 테그레톨 치료 용량을 증가시킬 수 있다.
-
체중 매 kg 당 15mg의 테그레톨을 1일 총 치료 용량으로 증가시킨다.
-
그 1일 총 치료 용량을 2∼4등분해서 1일 2∼4번 복용한다. 이렇게 치료를 시작한 후 제 7∼9일까지 계속 한다. 치료를 하는 동안 간질이 발작되면 1일 총량을 체중 매 kg 당 20mg까지 증가시켜 치료시작한 후 제 10∼12일까지 치료해 본다.
-
같은 방법으로 테그레톨 1일 총 치료 용량이 체중 매 kg당 25mg에서 30mg까지 증가시켜 치료해본다.
-
이렇게 치료하는 동안 테그레톨 부작용이 생기거나 간질 치료 효과가 없다고 판단될 때는 테그레톨제로 더 이상 치료 하지 않는다.
1). 카르바마제핀 (테그레톨)의 부작용
-
졸릴 수 있다.
-
실제로 하나인 물체가 둘로 보이는 복시가 생길 수 있다.
-
손발 운동실조, 안진증, 약물 알레르기, 백혈구 감소증, 혈소판 감소증, 간염 등의 부작용이 생길 수 있다.
3. 밸프로익 산 (데파케인) Valproic Acid (Depakene/Valproate)
-
데파케인제는 요즘 비교적 흔히 쓰는 간질 치료약들 중 하나이다.
-
Valproate는 결신 발작, 강직–강대 발작, 근 간대성 발작, 탄력 발작을 치료하는 데 최초 1차 선정 간질 치료약으로 선택해서 쓸 수 있다.
-
부분 발작 치료나 영아연축 치료에 최초 2차 선정 간질 치료약으로 선택해서 쓸 수 있는 항 경련제이다.
-
데파케인은 페노바르비탈, 딜란틴, 또는 테그레톨 등의 간질 치료약 등으로 간질을 치료했을 때 그런 간질 치료약에 잘 치료되지 않는 대발작이나, 자론틴제 간질 치료약으로 치료를 했을 때 잘 치료 되지 않는 소발작을 치료할 때 주로 쓴다.
-
정신운동 발작을 치료하는 데도 데파케인제를 쓸 수 있다.
-
데파케인의 1일 총치료 용량은 체중 매 kg 당 15mg∼60㎎이다.
-
1일 총치료 용량을 체중 매 ㎏ 당 15㎎으로 계산해서 치료하기 시작하다가 치료효과가 나타나지 않으면 1일 총 치료 용량을 체중 매 ㎏ 당 60㎎까지 점차로 조금씩 증가시켜 치료한다.
-
1일 총 치료 용량을 2∼4 등분해서 1일 2∼4회 경구 복용해서 치료한다.
1) 밸프로익 산(데파케인)의 부작용
-
구토하거나 비정상적으로 졸립거나 잠을 많이 잘 수 있다.
-
탈모증, 혈소판 감소증, 췌장염, 간 기능 장애 등의 부작용이 생길 수 있다.
-
드물게는 생명을 위협할 수 있는 간 손상이 생길 수 있다.
-
임신부의 간질을 밸프로익 산으로 치료하면 태아에게 선천성 기형이 생기기 쉽다.
4. 딜란틴 (페니토인) Dilantin(Phenytoin)
-
딜란틴은 오래 전부터 많이 써 왔던 간질 치료약들 중 하나이다.
-
간질 치료에 좋은 효과가 있다.
|
-
딜란틴은 부분 발작, 강직–간대 발작을 치료할 때 최초 1차 선정 간질 치료약으로 선택해서 쓸 수 있는 간질 치료약이다.
-
근 간대성 발작이나 탄력 발작을 치료할 때 최초 2차 선정 간질 치료약으로 선택해서 쓸 수 있는 간질 치료약이다.
-
대발작을 치료할 때 딜란틴을 우선 선택해서 치료할 수 있다고 주장하는 의사들도 있다.
-
돌 이전의 영아의 1일 총 간질 치료용량은 체중 매 kg 당 5∼8mg이고 돌 이후의 유아 또는 학령기 아이의 1일 간질 총 치료용량은 체중 매 kg 당 5mg이다.
-
1일 총 간질 치료용량을 1일 1회 또는 1일 총 간질 치료용량을 2등분해서 1회분을 1일 2회 경구 복용 치료한다.
-
딜란틴의 형태는 현탁액, 정, 캡슐형이 있다.
-
딜란틴 현탁액으로 영유아들의 간질을 치료할 때 경구로 먹이기 전에 잘 흔들어 섞어서 경구로 먹여 치료한다. 투약하기 바로 전 딜란틴 현탁액 병을 잘 흔들어 섞지 않은 상태로 딜란틴 현탁액으로 치료해서는 절대로 안 된다.
-
딜란틴 현탁액을 경구로 먹이기 바로 전에 흔들어 잘 섞지 않으면 딜란틴 현탁액 약병의 윗부분의 딜란틴의 농도는 아주 낮고 아랫부분에 있는 현탁액의 농도는 아주 높을 수 있다.
-
먹이기 바로 전에 흔들어 섞지 않은 딜란틴 현탁액 약병 속 윗부분의 딜란틴으로 치료할 때는 치료효과가 나타나지 않을 수 있고 딜란틴의 농도가 높은 아랫부분의 딜란틴 현탁액으로 치료할 때는 딜란틴 중독에 걸릴 수 있다.
-
딜란틴 현탁액으로 영유아들의 간질을 치료할 때는 딜란틴 현탁액 약병을 잘 흔들어 잘 섞은 후에 먹여 치료하는 것이 중요하다.
1) 딜란틴(페니토인)의 부작용
-
딜란틴의 부작용은 비교적 적은 편이다.
-
페노바르비탈로 간질을 치료할 때 흔히 생기는 과도 활동장애는 거의 생기지 않는다.
-
비정상적으로 졸릴 수 있고, 체모가 비정상적으로 많이 날 수 있다.
-
안구진전, 손발 운동실조, 알레르기성 피부 발진, 치주비대증, 간염, 백혈구 감소증, 혈소판 감소증 등의 부작용이 생길 수 있다.
-
치주비대증이나 몸에 체모가 많이 나는 딜란틴 부작용은 미관상으로 큰 문제가 될 수 있다. 딜란틴제로 간질을 치료할 때는 치아 건강관리를 특히 더 잘 하고 정기적 치과검진으로 치주비대증을 예방치료 한다.
5. 자론틴 (에소석시마이드) Ethosuximide(Zarontin)
-
자론틴은 경신 발작, 강직–간대 발작, 간대성 발작, 탄력발작 등의 간질을 치료하는데 최초 2차 선정 간질 치료약으로 선택해 간질을 치료할 수 있는 약이다.
-
전에는 소발작을 치료하는 데 최우선으로 1차 선택해서 쓰는 간질 치료약의 일종이었다.
|
-
1일 총 치료 용량은 체중 매 kg 당 20∼40mg이며, 1일 총치료 용량을 2~3등분해서 1일 2~3회 경구 복용 치료한다.
1) 자론틴(에소석시마이드)의 부작용
-
식욕감퇴, 구토, 복통, 백혈구 감소증, 무백혈구증, 졸음, 두통, 현기증, 피로, 과도 활동장애, 두드러기, 피부 발진 등의 부작용이 생길 수 있다.
6. 마이솔린 (프리미돈) Mysoline(Primidone)
-
‘Phenobarbital, primidone, phenytoin and carbamazepine are all equally effective against complex partial seizures’이란 말도 있다.
-
전에는 마이솔린은 정신 운동 발작이나 대발작을 치료하는 데 주로 쓰는 간질 치료약의 일종이었다.
-
요즘 결신 발작, 강직–간대 발작, 근 간대성 발작, 탄력 발작을 치료하는 데 최초 1차 선정 간질 치료약으로 선택해서 쓸 수 있고,
-
단순 발작, 복잡부분 발작 및 2차 전 범화 발작이나 영아연축을 치료하는데 2차 선정 치료약으로 선택해서 쓸 수 있는 간질 치료약이다.
-
1일 총 치료 용량은 체중 매 kg 당 10∼25mg이며, 1일 총 치료 량을 3~4등분해서 하루 3~4회 복용 치료한다.
-
마이솔린의 형태는 현탁액과 알약이 있다.
1) 마이솔린(프리미돈)의 부작용
-
마이솔린으로 간질을 치료 시작한 지 얼마 후 운동실조, 현기증 등의 부작용이 경미하게 생길 수 있고 부작용이 생기면 마이솔린의 치료 용량을 조금 줄여 치료하거나 그동안 치료하던 용량으로 계속 치료하면 그 부작용의 대부분은 자연히 없어질 수 있다.
-
물론 부작용에 따라 다르게 치료한다.
-
그 밖에 구토, 감정의 변화, 피로, 졸음, 안구진전, 피부 발진, 빈혈 등이 부작용으로 생길 수 있다.
7. 클로나제팜 Clonazepam(Klonopin)
-
전에는 클로나제팜은 소발작 변종, 근 간대성 발작, 부동(무동) 발작 등 간질을 치료하는 데 주로 썼던 간질 치료약 중 하나였다.
-
자론틴으로 치료되지 않는 소발작을 클로나제팜으로 치료할 수 있다.
-
요즘에는 근 간대성 발작이나 탄력 발작을 치료할 때 클로나제팜을 최초 1차 선정 치료약으로 쓸 수 있고,
-
부분 발작, 결신 발작, 강직–간대 발작, 영아연축을 치료할 때 최초 2차 선정 치료약으로 쓰기도 한다.
1) 클로나제팜의 부작용
-
졸음, 운동실조, 정신혼동, 콧물, 탈모증, 위장장애, 비뇨계 이상, 근육통, 빈혈 등의 부작용이 생길 수 있다.
8. 클로라제페이트(트란젠이) Clorazepate(Tranxene)
-
클로라제페이트제는 정신 신경안정제의 일종이다.
-
이 약물로 정신 불안증을 치료하기도 한다.
-
또 부분 발작이나 다른 종류의 간질을 클로라제페이트제와 그 외 다른 간질 치료약을 함께 써서 치료할 수 있다.
-
이 약물은 12세나 그 이상의 아이들의 간질을 치료하는 데 쓴다.
-
1일 총치료 용량은 15㎎이며 그 1일 총치료 용량을 2등분해서 1회분을 하루 2회 복용 치료한다.
1) 클로라제페이트(트란젠이)의 부작용
-
현기증, 졸음, 구토, 피부 발진, 복통, 구토 등의 부작용이 생길 수 있다.
9. 첫 비열성 경련과 항 경련약 치료
-
열이 나면서 하는 경련을 열성 경련이라 하고 열이 나지 않고 하는 경련을 비 열성 경련이라고 한다.
-
처음 하는 비 열성 경련을 첫 비 열성 경련이라고 한다.
-
18세 전까지 소아청소년들의 4~10%가 적어도 한 번 정도 비 열성 경련을 한다.
-
그 중 2~3%는 한두 번 정도 경련을 또다시 하고 나머지는 첫 경련을 한 후 더 이상 경련을 하지 않는다.
-
첫 비 열성 경련을 한 소아청소년들의 1%만 간질 진단을 받았다고 한다.
-
자극을 받지 않은 상태에서 첫 비 열성 경련을 한 후 경련이 재발되지 않게 경련 치료약으로 꼭 치료할 필요가 없다는 연구결과가 나왔다3.
10. 그 외 최근 간질 치료 약
-
Felbamate, Gabapentin, Lamotrigine, Levetiracetam, Tiagabine, Topiramate과 Zonisamide 등은 간질 치료에 쓸 수 있는 최근 약들이다.
-
이런 약들은 부분 발작 간질치료에 효과가 있다.
-
Felbamate, lamotrigine와 topiramate는 레녹스 가스타우트 증후군(레녹스–가스토스증후군) 치료에 효과가 있다.
-
이런 간질 치료약으로 간질을 치료할 때도 경미한 부작용 내지 생명을 위협할 수 있는 위중한 부작용이 생길 수 있다.
표 1-1. 최근에 흔히 쓰는 간질 치료약물 (항경련제) Antiepileptic drugs(Anticonvulsants)
간질치료약 (항경련제)의 이름 | 간질 치료약의 형태 | 1차 우선 선택해서 쓸 수 있는 간질의 종류 | 1일 유지 치료용량 (mg/체중 매 kg당) | 초기투여 용량 (mg/체중 매 kg당/ 24시간) | 혈청 반감기시간 | 혈청 치료 농도 (㎍/ml) | 주기적으로 하는 검사 |
카르바마제핀(테그레톨) Carbamazepine(Tegretol) |
현탁액: 100 mg/5cc, 정:100(추 어불 정), 200 mg | 전신 강직 간대 발작, 부분 발작 | 10∼40 ㎎, (성인은 800-1600 mg/24 시간, 1일 2회 | – | 11~22 | 4~14 | 첫 2개월 동안 매 2주마다. 시비시(CBC검사)와 혈소판검사를 한다. 그 후부터는 매 3개월마다 한다 |
페니토인 Phenytoin(Dilantin, 딜란틴) |
현탁액: 30, 125 mg/5cc, 정: 50 mg(추어불), 캡슐: 30, 100mg, 앰플: 50 mg/cc | 전신 강직-간대 발작, 부분 발작 | 5~10 (성인: 200-400/24시간), 1일 2회 | 10-20 혈관주사 또는 근육주사 | 6~30 | 10~20 | 매년 시비시 검사를 한다. |
페노바르비탈 Phenobarbital |
엘릭서: 15, 20 mg/5cc, 정: 15, 30, 60, 100 mg, Vial(병): 65 mg, 130 mg | 전신 강직-간대 발작, 부분 발작 | 2~6 (성인: 100-300 mg/24시간), 1일 2회, 또는 취침전 1회 | 15-20 혈관주사(매분에 체중 Kg 당 1mg 이하 또는 근육주사는 흡수가 일정치 않음 | 48~72 | 15~35 (때로는 그 보다 더 높을 수 있다) | 필요에 따라 혈중 페노바르비탈 농도를 측정한다. |
클로나제팜 Clonazepam(Klonopin) |
정:0.5, 1, 2 mg | 결신 발작, 복잡 부분발작, 강직발작 | 0.05-0.2 (성인: 1.5-2.0 mg/24시간), 1일2회 | – | 24~36 | 0.10~ 0.80 | – |
다이아제팜 Diazepam (밸이움 valium) |
5 mg/cc | 경련 지속 상태( 간질 지속 상태, 경련 중적 상태) | – | 0.2-0.3 혈관 주사, (매분 당 1 mg 이하) | – | – | – |
에소석시마이드 Ethosuximide (자론틴 Zarontin) |
시럽: 250 mg/5 cc, 캪슐 250 mg | 결신 발작 | 20-40 (성인: 750-1750 mg/24 시간), 1일1회 또는 1일 2회 | – | 24~42 | 40~100 | – |
펠바메이트 Felbamate (Felbatol) |
현탁액: 600 mg/5 cc, 정:400-600 mg | 부분 발작, 전신 강직 간대 발작 | 15-45( 성인 1200-3600 mg/24 시간), 1일 3회 또는 1일 4회 | – | 14~20 | 30~80 | – |
가바펜틴 Gabapentin( Neurontin) |
캡슐: 100, 300, 400 mg | 부분 발작 치료를 할 때 다른 약과 함께 씀, 12세 이상 소아의 전신 강직 간대 발작 치료에 2차선정해서 선택할 수 있는 약 | 15-30(성인 900-2400 mg/24 시간), 1일 3회 | – | 4~8 | 모름 | – |
라모트리진 Lamotrigin (Lamictal) |
정: 25, 100, 150, 200 mg | 부분 발작, 전신 발작, 잘 치료되지 않는 결신 발작 | 3-5 를 매일 1회, 첫 14일 간, 그 다음은 1일 2회, 성인은 100-500 mg/24 시간 | – | 12-48 (평균 25) | 2~4 | Vaproic acid와 함께 쓰지않음 |
로라제팜 Lorazepam (Ativan) |
바이얼: 2, 4 mg/ml | 경련 지속 상태( 간질 지속 상태, 경련 중적 상태) | – | 0.05-0.10 혈관주사 | – | – | – |
프리미돈 Primidone (마이솔린 Mysoline) |
현탁액: 250 mg/5cc, 정: 50, 250 mg | 부분 발작, 전신 강직 간대 발작 | 10-25 (성인: 750-1250 mg/24 시간) 1일 2회 또는 3회 | – | 6~12 | 6~12 | – |
옥스칼바제파인 Oxcarbazepine (trileptal) |
– | 부분발작 | 10-30 mg/24 시간 | – | – | – | 행동, 정신,문제 등 부작용 |
토피라메이트 Topiramate(Topamax) |
– | 부분 발작, 전신 강직 간대 발작 | 1-9 mg/24 시간 | – | – | 2~20mg/dL | 체중 감소, 요석, 산성 혈증, 녹내장 등의 부작용 |
티아가빈 Tiagabine (Gabitril) |
– | 부분발작 | 1-2 mg/24 시간 | – | – | – | 체중 감소, 요석, 산성 혈증, 녹내장 등의 부작용 |
밸프로익산 (데파케인) Valproic Acid (Depakene) |
시럽: 250 mg/5cc, 캡슐: 250mg, 바이얼: 100 mg/cc (Depacon) | 전신 강직 간대 발작 | 15-60 (성인-1000-3000 mg/24시간) 1일2-3회 | 성인: 500-1000 mg혈관주사, 그 다음은 500 mg 매 12시간마다 (매 분에 20 mg 이하) | 6~18 | 50~100 | – |
비가바트린 Vigatrin( Sabril) |
– | 부분발작 | 40-80 (성인-1500-3000 mg/24 시간) | – | 5~17 | 모름 | – |
조니사마이드 Zonisamide( Zonegram) |
– | 전신 강직 간대 발작, 부분 발작 | 5-10 mg/24 시간) | – | – | 20-40 mg/dL | 요석증, 체중 감소 등 부작용 |
출처와 참조문헌
-
Used with permision with Dunn DW:Anticonvulsants: When to start, what to use and when to stop. Contemporary Pediatrics, @ 1986 Vol. 3, No.9 p.50
-
Emergency Pediatrics, Guid to Ambulatory care, 5th ed. Roger Barkin. Peter Rosen
-
The Johns Hopkins Hospital, The Harriet Lane Handbook, 18th edition p.548
|
Classification, symptom and sign, diagnosis, treatment of epilepsy, antiepileptic drugs 뇌전증(간질)의 분류, 증상 징후, 진단, 치료, 치료 약물
International Epilepsy Society epilepsy seizure classification, 1981
Ⅰ. Partial seizures
① Simple partial seizures
No impaired consciousness during seizures Past Jacksonian seizures or Focal seizures (focal seizures) belong to simple partial seizures
② Complex partial seizures
Impaired consciousness during seizures
This includes past psychomotor seizures
or temporal lobe epilepsy.
③ Partial seizures evolving to secondary generalized seizures
Ⅱ. Generalized seizures
① Absence seizures-Petit mal seizures belong to this
② Myoclonic seizures
③ Tonic seizures
④ Clonic seizures
⑤ Stiffness, epilepsy, stiffness- tonic-clonic seizures-past grand mal seizures belong to this.
⑥ Atonic seizures, Akinetic seizures or Drop attacks
⑦ Infantile spasm
⑧ Lennox-Gastaut Syndrome
Ⅲ. Unclassified seizures
Sources and references
• International classification of Epileptic seizures, p.546
• The Harriet Lane Handbook, 8th Edition, Jason W. Custer, Rachel E. Ra
Symptoms, signs of epilepsy
• Depending on the type of epilepsy, the convulsive (seizure) condition is different and the symptoms and signs are different.
• Muscle stiffness (Tonic/Stiffening) may occur and symptoms such as Clonic/Jerking may occur.
• Tonic/Stiffening Seizures-When having a Clonic/Jerking seizure, the veterinary muscles of the body may have a seizure violently and involuntarily, either tonic or tonic.
• When having partial seizures, seizures do not occur without impairment of consciousness.
• When you have a systemic seizure, you have a seizure with a loss of consciousness.
• Partial seizures also cause behavioral disorders, and generalized seizures also cause behavioral disorders.
Symptoms and signs depending on the type of epilepsy
① Major seizures (大發作/Grand Mal Seizures/stiffness, epilepsy, stiffness- epilepsy seizures/Generalized tonic clonic seizures)
② Small seizures (小發作/missing seizures/Petit mal seizures/Absence seizures)
③ Psychomotor seizures
④ Non-motor seizures (無動發作/Painting seizures/不動發作/Drop seizures/脫力發作/Akinetic seizures/Drop attacks)
⑤ Myoclonic seizures
⑥ Infant spasms/infantile spasm/Infantile myoclonic seizures
⑦ Lennox-Gastaut syndrome
⑧ Other seizures
Diagnosis of epilepsy
• If epilepsy is suspected by combining the history of pregnancy and delivery, past and present medical history, family history, symptom signs and examination findings, blood glucose, calcium, phosphorus, electrolyte, magnesium, lead concentration in blood, brain ultrasound, brain CT It is diagnosed with a scan test, usually a brain MRI test, a functional brain MRI test, and an electroencephalogram.
• Differentially diagnose the type of epilepsy by taking into account the various symptoms and signs of epilepsy.
Photo 1-17. Cafe aureate spots on the ship More than 6 caffea aureate spots can help diagnose neurofibromatosis. However, even children who do not have any disease may have 1 to 2 to 4 to 5 such spots normally. Children with neurofibromatosis can develop convulsive disorders. Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
Photo 1-18. Cafe aureate spot on the wrist Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
Photo 1-19. Skull lateral x-ray picture a-cerebrum, b-cerebellum, c-cerebellum and the skull surrounding the cerebrum, d-blood vessels in the skull Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
Photo 1-20. Skull and brain lateral x-ray picture Copyrightⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
Photo 1-21. Skull lateral x-ray picture Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
Photo 1-22. X-ray picture of anterior and posterior skull Left and right frontal bones, frontal dongs, ethmoid dongs, maxillary dongs Copyright ⓒ 2013 John Sangwon Lee, MD., FAAP
• Observing the symptoms and signs during an epileptic seizure, and then explaining it to your doctor in more detail, the more helpful it is in diagnosing epilepsy.
• Sometimes, you can get help in diagnosing by viewing video pictures of seizures from epilepsy. • Rarely, genetic epilepsy can occur. If you have epilepsy or any other type of brain disease in your parental siblings, letting your doctor know can help you diagnose.
• In addition, the history of pregnancy, childbirth, birth, and infancy, school age, and adolescence, past and present history of epileptic seizures from infancy to the onset of epileptic seizures, a history of head trauma, and if any, how to get sick Knowing in detail about the child’s past and present medical history, such as whether or not he has had a disease, and milestones in growth and development, etc., will help to find out the cause of epilepsy and diagnose epilepsy.
• For example, telling the doctor at birth information, such as whether the child cried loudly at birth, breathed normally, skin color was normal, skin color was blue, or had convulsions, can help diagnose epilepsy. It is of great help ([Parents should also be anti-doctors-Encyclopedia of Pediatrics and Family Nursing)-Vol. 6, Newborn growth and development are good and diseases-Refer to the Afghan score)
• Rarely, certain diseases such as brain tumors, lead poisoning, hypoglycemia, tetany, and hypocalcemia (hypocalcemia) can cause convulsions similar to epilepsy. When convulsions occur, the cause of convulsions should be diagnosed differently.
• 15% of EEG results in healthy children and adolescents who do not have epileptic seizures may be abnormal. Conversely, about 15% of children with epilepsy may have normal EEG results. However, the results of electroencephalography (EEGs), which are tested while having epileptic seizures, are usually abnormal.
• Cannot diagnose epilepsy based on the results of EEG. And the EEG results differ depending on the type of epilepsy.
Epilepsy treatment
Treat epilepsy according to the type and cause of epilepsy. Treatment is based on partial or systemic seizures, and depending on the cause of epilepsy. Treatment can be done differently depending on the cause.
① Most epilepsy can be cured if appropriately treated with epilepsy drugs.
② Although some epilepsy is not completely cured, epilepsy is not seizure while continuing to be treated with epilepsy drugs.
③ In addition, even if treated with appropriate epileptic drugs, some may occasionally have epileptic seizures.
④ Very few epilepsy is not cured, and epilepsy can be seizures up to the age of 30-50.
⑤ As a result of adequately treating epilepsy with epileptic drugs for 15 to 23 years for occasional seizure epilepsy, there are studies that found that 75% of them had no more seizures and did not continue epilepsy medications.
⑥ If epilepsy is properly treated with antiepileptic drugs, most children with epilepsy can attend school just like healthy children without epilepsy, and they can grow and develop normally and become healthy adults.
⑦ IQ of children with epilepsy may differ depending on the cause of epilepsy, but in general, it is not very different from the IQ of healthy children without epilepsy. Having an epileptic seizure does not decrease your IQ.
Antiepileptic drugs
• Children with epilepsy, as well as their parents, family members, doctors, relatives, school authorities, society, and the country, all become members of the pediatric and adolescent epilepsy treatment team and cooperate with each other to treat pediatric epilepsy. It can be cured.
• Most epileptic seizures are chronic diseases that cause many years and are recurrent central nervous system diseases. Patients with epilepsy should be treated steadily for many years with medications for epilepsy, and parents of children with epilepsy should treat them well with medications for epilepsy according to the doctor’s prescription, and know the names, doses, usage, and side effects of medications used for epilepsy treatment.
• Sometimes, many parents have more information about epilepsy treatment than their doctors do.
• The family, society, and the country should treat children with epilepsy as positively as they treat ordinary children without epilepsy, understand them, and help the family of children with epilepsy treatment as needed.
• School authorities should also consider their health concerns and create conditions for studying with other healthy students.
• New drugs to treat epilepsy continue to emerge. For example, Gabapentin, Lamotrigine, Felbamate, Topiramate, and Fosphenytoin are relatively new antiepileptic medications (anticonvulsants).
• The following anticonvulsant medications are old epileptic drugs, but they are still available as an option to treat epilepsy. • To the last, it is a principle to choose one or two or three treatments of epilepsy drugs according to the doctor’s prescription.
• The treatment effect is good, inexpensive, easy to consume, has few side effects, is readily available, has been used for the treatment of epilepsy for many years, has proven its therapeutic effect, and has been used as a treatment for epilepsy with less side effects, as one possible anti-epileptic drug. The better the antiepileptic drug that can be treated.
1. Phenobarbital
• Medications used to treat epilepsy that can cure epilepsy may differ depending on the type of epilepsy. • There is also a saying that phenobarbital, Primidone, Phenytoin and Carbamazepine are all equally effective against complex partial seizures.
• Phenobarbital is an epileptic drug that can be selected and used as a first-line epilepsy treatment when treating partial seizures and ankylosing-eclampsia, and as a second-line epilepsy treatment when treating elastic seizures.
• It is also effective in treating seizures in complex areas.
• Phenobarbital is the oldest antiepileptic drug that has been used to treat epilepsy for a long time. • Several types of epilepsy can be treated with phenobarbital.
• The dosage of phenobarbital depends on the child’s age and weight.
• In general, the total therapeutic dose per day is 3 to 5 mg per kg of body weight, and the total therapeutic dose per day is taken orally once a day or divided into two and taken orally twice a day.
• The following is an example of treating epilepsy with phenobarbital.
• 3~5mg per kg of body weight is calculated as the total daily treatment dose. Even if taken every day, if epilepsy occurs, increase the total treatment dose to 5~7mg per kg of body weight.
• Take the increased daily treatment dose as a single dose or divide into two and take twice a day.
• Continue treatment at the dose for 1-2 weeks to see if the drug has any therapeutic effects and side effects, and to monitor the child’s overall health.
• If epilepsy is no longer seizures during the observation period and no side effects of the drug occur, treatment may continue with the therapeutic dose.
• Since the weight of pediatric and adolescent patients increases day by day, the treatment dose of phenobarbital should be appropriately increased at least every 6 to 12 months according to the continued weight gain. The blood levels of phenobarbital are measured periodically (p see Table of Recent Common Epilepsy Drugs).
• Even with adequate treatment with the appropriate therapeutic dose of phenobarbital as recommended previously, the concentration of phenobarbital in the blood may not reach the therapeutic blood level that can treat epilepsy.
• Treatment When blood levels are not reached, epilepsy is usually poorly treated.
• Conversely, if the blood level of phenobarbital is higher than the therapeutic level that can cure epilepsy, phenobarbital poisoning may occur, resulting in phenobarbital side effects.
• Therefore, when treating epilepsy with phenobarbital, it is necessary to measure the blood level of phenobarbital at least once or twice a year to determine the appropriate therapeutic dose and treat it with that dose.
• If an epileptic seizure occurs after treatment with an appropriate therapeutic dose of phenobarbital and the blood phenobarbital concentration is a treatable blood level, the epilepsy may be judged not to be treated with phenobarbital. In this case, you will need to switch to another type of epilepsy medication to start treatment.
• Switching to other types of epilepsy medications
There are several ways to treat epilepsy, but you can change them to other types of epilepsy medications as follows.
• In the meantime, gradually reduce the dose of phenobarbital during treatment over 2 to 3 weeks, then stop. Phenobarbital treatment begins on the first day of the initial reduction of the treatment dose, and treatment begins with phenobarbital and a newly selected epilepsy medication.
• Then, the treatment dose of phenobarbital is gradually reduced over a period of 2 to 3 weeks, and the treatment is cut off very much on the last day, and only the newly selected antiepileptic drugs are used.
• Sometimes a combination of phenobarbital and other types of antiepileptic medications is used.
• If you are treating epilepsy with phenobarbital or other types of epilepsy medications, and suddenly stop using the epilepsy medication for some reason, or if the epilepsy medication does not work, or for other reasons, you may have a more severe seizure. Sometimes it lasts for more than 5 minutes, a new seizure begins again before the seizure is completely over, or another seizure occurs again when consciousness is not fully restored. These seizures are referred to as convulsive seizures or persistent epileptic seizures.
• Unless you have a specific reason, you should not abruptly stop taking medications used to treat epilepsy to prevent seizures of these seizure conditions.
• For this reason, when treating phenobarbital with another epileptic drug, the dose of phenobarbital gradually decreased every day for 2 to 3 weeks, gradually reducing the dose of phenobarbital gradually for 2 to 3 weeks, and then at the last day of 2 to 3 weeks, the dose of phenobarbital was gradually reduced. He quits very much, and from the last day he is treated entirely with new epilepsy medications.
• Of course, there are exceptions to treatment options. When phenobarbital does not treat epilepsy, Dilantin, primidone, Depakene, or Tegretol, or one or two other types of epilepsy medications can be used as a secondary option to treat epilepsy.
• The above-mentioned treatment methods are only examples of treatment with epilepsy drugs.
• According to the doctor, it is a rule to cure epilepsy by selecting an appropriate antiepileptic drug.
1) Example of treatment of epilepsy by switching from phenobarbital to Tegretol
• On the first day, the newly selected Tegretol and phenobarbital used for treatment are used at the same time for treatment.
• From the next day, the treatment dose of phenobarbital should be reduced daily for 1-2 weeks, and then on the last day of 1-2 weeks, phenobarbital should be completely stopped, and Tegretol-only epilepsy should be treated from that day.
• The total daily therapeutic dose of Tegretol is adjusted according to the therapeutic concentration of Tegretol in the blood.
• If Tegretol treatment shows the effect of epilepsy treatment, continue treatment with the drug for 2 to 3 years.
• Children with juvenile epilepsy continue to grow and their weight increases day by day. With weight gain, the total daily therapeutic dose of Tegretol also increases.
• Follow-up therapy should be performed at least every 2 to 6 months to determine if the treatment dose of Tegretol is properly adjusted and if there are any side effects from treatment with Tegretol epilepsy.
• Some types of epilepsy may not be treated with one type of epilepsy medication. So, some children’s epilepsy is treated with 2 to 3 types of epilepsy medications.
• If epilepsy has never been seizure for 2 to 4 years after starting treatment with some type of epilepsy medication, and the EEG results are normal, epilepsy may no longer be treated with epilepsy medications.
• Even when no longer being treated with anti-epileptic drugs, gradually reduce the dose of the anti-epileptic drug over 2 to 3 weeks, then stop.
• If an epileptic seizure occurs during attenuation, retreat with the dose of the epileptic medication before the reduction was started. After that, it is treated again for 2-3 years with the same dose of the same antiepileptic drug.
• If there is no epileptic seizure for 2 to 3 years after that, you can try to stop the epileptic remedy that you have been treating again by the method described above.
• If epileptic seizures re-occur while stopping epilepsy medication, use the treatment dose just before stopping.
• Sometimes you can switch to another type of epilepsy medication.
• Epilepsy treatment is also a part of medicine. In particular, epilepsy treatment cannot cure the disease in a uniform way, taking into account many aspects. So, you should treat it according to your doctor’s treatment method.
2) side effects of phenobarbital
• Phenobarbital is a drug with relatively few side effects, but sometimes it can cause side effects such as mental anxiety, lack of concentration (attention deficit disorder), hyperactivity, drowsiness, skin rash, and drug allergies.
2. Carbamazepine (Tegretol)
• Tegretol is a remedy for epilepsy that is relatively popular in the treatment of epilepsy in recent years.
• Epilepsy treatment effect is good and side effects are relatively low.
• There is a tendency to treat epilepsy with tegretol as the top priority instead of treating epilepsy with phenobarbital or other types of epilepsy medications as the first priority.
• “Phenobarbital, primidone, phenytoin and carbamazepine are all equally effective against complex partial seizures”.
• Carbamazepine (Tegretol) can be used as the first line of choice epilepsy medication to treat partial seizures and ankylosing seizures.
• Can be selected and used as a second-line first-choice epilepsy treatment for the treatment of elastic seizures.
• On the first day of treatment, it is common to treat 5mg of tegretol per kilogram of body weight as the total daily amount.
• Take 2-4 times a day by dividing the total therapeutic dose for oral use in 2-4 equal parts per day.
• Treat with the same dose until the third day of treatment.
• If epilepsy is no longer seizures and the medication has no side effects, continue treatment with the same dose.
• If epilepsy occurs again during continued treatment with carbamazepine, increase the total daily treatment dose of tagretol to 10 mg/kg body weight.
• The total therapeutic dose per day is divided into equal parts by 2-4 and treated by taking 2-4 times a day. • Treat with this dose from the first day of treatment to the 4th to 6th day.
• At this time, if epilepsy is no longer seizure and no side effects occur with the drug, continue treatment with the same therapeutic dose.
• However, when epilepsy is not completely cured, the treatment dose of tegretol can be increased in the following ways.
• 15 mg of tegretol per kilogram of body weight is increased to the total daily therapeutic dose.
• The total therapeutic dose per day is divided into 2-4 equal parts and taken 2-4 times a day. After starting the treatment like this, continue until the 7th to 9th day. If epileptic seizures occur during treatment, increase the total amount per day to 20 mg per kg of body weight, and treat until the 10th to 12th days after starting treatment. • In the same way, try increasing the total daily therapeutic dose of tegretol from 25mg to 30mg per kg of body weight.
• During this treatment, if Tegretol side effects occur or if it is judged that the treatment of epilepsy is ineffective, no further treatment with Tegretol.
1). Side effects of carbamazepine (Tegretol)
• You can be sleepy.
• In fact, one object may appear double vision.
• Side effects such as limb ataxia, nystagmus, drug allergy, leukopenia, thrombocytopenia, and hepatitis may occur.
3. Valproic Acid (Depakene/Valproate)
• Depacaine is one of the relatively common antiepileptic drugs these days.
• Valproate can be used as the first line of choice for epilepsy treatment for absent seizures, ankylosing seizures, myoclonic seizures, and elastic seizures.
• It is an anticonvulsant drug that can be used as the first second-line epilepsy treatment for partial seizure treatment or infant spasm treatment.
• Depacaine is a major seizure that is not well treated with epilepsy medications such as phenobarbital, Dilantin, or Tegretol, or small seizures that are not well treated when treated with an epilepsy medication made by Zarontin. It is mainly used when treating.
• Depacaine can also be used to treat psychomotor seizures.
• The total daily therapeutic dose of Depakene is 15mg~60mg per kg of body weight.
• Calculate the total daily treatment dose as 15 mg per kilogram of body weight and start treatment. If the treatment effect does not appear, the total daily treatment dose is gradually increased to 60 ㎎ per kilogram of body weight.
• Treat the total treatment dose by dividing it into 2-4 equal parts per day and taking it orally 2-4 times a day.
1) Side effects of valproic acid (Depakene)
• You may vomit, become unusually sleepy, or have a lot of sleep.
• Side effects such as alopecia, thrombocytopenia, pancreatitis, and liver failure may occur. • In rare cases, life-threatening liver damage can occur.
• Treatment of epilepsy in pregnant women with valproic acid can lead to birth defects in the fetus.
4. Dilantin (Phenytoin)
• Dilantin is one of the antiepileptic drugs that have been used a lot for a long time.
• It has a good effect on treating epilepsy.
• “Phenobarbital, primidone, phenytoin and carbamazepine are all equally effective against complex partial seizures”.
• Dilantin is an epileptic medication that can be used as the first-line epileptic medication to treat partial seizures and ankylosing seizures.
• When treating myoclonic seizures or elastic seizures, it is an epileptic medicine that can be selected and used as the first second-line epilepsy treatment.
• Some doctors claim that Dilantin is the first choice to treat large seizures.
• The total daily treatment dose for epilepsy in pre-adolescence infants is 5-8 mg/kg body weight, and the total daily treatment dose for epilepsy in infants or school-age children after delivery is 5 mg/kg body weight. • The total epilepsy treatment dose per day is divided into two times a day or the total epilepsy treatment dose per day is divided into two, and a dose is administered orally twice a day.
• Dilantin is available in suspension, tablet or capsule form.
• When treating epilepsy in infants and toddlers with a Dilantin suspension, shake well before feeding it orally, and then feed it orally. Immediately prior to dosing, the Dilantin suspension bottle should not be shaken well and treated with the Dilantin suspension in an unmixed state
. • If the Dilantin suspension is not mixed well by shaking immediately before feeding it orally, the concentration of Dilantin in the upper portion of the Dilantin suspension vial may be very low and the concentration of the suspension in the lower portion may be very high.
• Treatment with Dilantin in the upper portion of the vial without shaking immediately before feeding may result in no therapeutic effect. Treatment with the Dilantin suspension in the lower portion with a high concentration of Dilantin can lead to Dilantin poisoning.
• When treating epilepsy in infants and toddlers with Dilantin suspension, it is important to shake the vial of Dilantin suspension well and mix well before feeding. 1) Side effects of Dilantin (phenytoin)
• Dilantin has relatively few side effects.
• Hyperactivity disorder, which is common when treating epilepsy with phenobarbital, rarely occurs. • You may be abnormally sleepy and have abnormally large amounts of hair. • Side effects such as ocular tremor, limb ataxia, allergic skin rash, periodontal hypertrophy, hepatitis, leukopenia, and thrombocytopenia may occur.
• Periodontal hypertrophy or the side effects of Dilantin, which has a lot of body hair, can be a major problem in terms of aesthetics. When treating epilepsy with Dilantin, take good care of dental health and prevent periodontal hypertrophy through regular dental check-ups.
5. Zarontin (Ethosuximide)
• Jarontin is a drug that can cure epilepsy by selecting it as the first second-line epilepsy treatment drug to treat epilepsy such as renal seizures, ankylosing seizures, interoclar seizures, and elastic seizures.
• In the past, it was a type of epilepsy remedy that was used as the first line of choice to treat small seizures.
• “Phenobarbital, primidone, phenytoin and carbamazepine are all equally effective against complex partial seizures”.
• The total daily treatment dose is 20 to 40mg per kg of body weight, and the total daily treatment dose is divided into 2 to 3 equal parts and treated orally 2 to 3 times a day.
1) Side effects of Zarontin (Esosuccimide)
• Side effects such as loss of appetite, vomiting, abdominal pain, leukopenia, leukocytosis, drowsiness, headache, dizziness, fatigue, hyperactivity disorder, hives, and skin rash may occur.
6. Mysoline (Primidone) Mysoline (Primidone)
• There is also a saying that phenobarbital, primidone, phenytoin and carbamazepine are all equally effective against complex partial seizures’.
• In the past, mysoline was a type of epilepsy medication primarily used to treat psychomotor or major seizures.
• These days, it can be selected and used as the first-line epilepsy treatment drug to treat absent seizures, ankylosing seizures, myoclonic seizures, and elastic seizures.
• It is an epilepsy remedy that can be used as a second-line therapy to treat simple seizures, complex partial seizures, and secondary pre-war seizures or infant spasms.
• The total treatment dose per day is 10 to 25mg per kg of body weight, and the total treatment dose per day is divided into 3 to 4 equal parts and treated 3 to 4 times a day.
• There are two types of mysoline: suspension and pill.
1) Side effects of Mysoline (Primidone)
• Shortly after starting epilepsy treatment with Mysoline, side effects such as ataxia and dizziness may occur slightly. If side effects occur, reduce the therapeutic dose of Mysoline slightly, or continue treatment with the previously treated dose, most of the side effects will be It can disappear naturally.
• Of course, it is treated differently depending on side effects.
• In addition, vomiting, changes in emotions, fatigue, drowsiness, eye tremors, skin rashes, and anemia may occur as side effects.
7. Clonazepam (Klonopin)
• Previously, clonazepam was one of the antiepileptic drugs used primarily to treat epilepsy, including small seizure variants, myoclonic seizures, and immobility (nonsonant) seizures.
• Small seizures that are not treated with jarontin can be treated with clonazepam.
• Nowadays, clonazepam can be used as the first line of treatment for myoclonic seizures or elastic seizures.
• When treating partial seizures, absence seizures, ankylosing seizures, and infantile spasms, it is sometimes used as the first second-line treatment.
1) side effects of clonazepam
• Side effects such as drowsiness, ataxia, mental confusion, runny nose, alopecia, gastrointestinal disorders, urinary problems, muscle pain, and anemia may occur.
8. Clorazepate (Tranxene)
• Chlorazepate is a type of psychiatric tranquilizer.
• This drug is sometimes used to treat mental anxiety.
• In addition, partial seizures or other types of epilepsy can be treated with a combination of clorazepate and other epilepsy medications.
• This drug is used to treat epilepsy in children 12 years of age and older.
• The total treatment dose per day is 15mg, and the total treatment dose per day is divided into two and treated by taking one dose twice a day.
1) Side effects of Chlorazepate (Transgene)
• Side effects such as dizziness, drowsiness, vomiting, skin rash, abdominal pain, and vomiting may occur.
9. First non-febrile seizures and anticonvulsant medications
• Convulsions with fever are called febrile convulsions and convulsions without fever are called non-febrile convulsions. • The first non-febrile convulsions are called the first non-febrile convulsions.
• Before age 18, 4-10% of children and adolescents have at least one non-febrile seizure.
• Two to three percent of them have another convulsion once or twice, and the rest do not convulse any more after the first convulsion.
• Only 1% of children and adolescents with their first non-febrile seizures were diagnosed with epilepsy.
• Studies have shown that after the first non-febrile seizures in the unstimulated state, it is not necessary to treat them with seizure medications to prevent recurrence of seizures 3.
10. Other recent epilepsy drugs
• Felbamate, Gabapentin, Lamotrigine, Levetiracetam, Tiagabine, Topiramate, and Zonisamide are some of the latest drugs that can be used to treat epilepsy.
• These drugs are effective in treating partial seizure epilepsy.
• Felbamate, lamotrigine and topiramate are effective in treating Lenox-Gastos Syndrome (Lenox-Gastos Syndrome).
• Even when treating epilepsy with these epileptic drugs, you can have minor or life-threatening side effects.
Table 1-1. Antiepileptic drugs (Anticonvulsants) that are commonly used recently Name of epilepsy drug (anticonvulsant)
표 1-1. 최근에 흔히 쓰는 간질 치료약물 (항경련제) Antiepileptic drugs(Anticonvulsants)
Name of epilepsy drug (anticonvulsant) | Types of drugs to treat epilepsy | Types of epilepsy that can be used by selecting the first priority | Daily maintenance treatment dose (mg/kg of body weight) | Initial dose (mg/kg of body weight/ 24 hours) | Serum half-life time | Serum therapeutic concentration (㎍/ml) | Periodic tests |
Carbamazepine(Tegretol) | Suspension: 100 mg/5cc, Tablets: 100 (unspecified), 200 mg | Generalized ankylosing epilepsy seizures, partial seizures | 10-40 mg, (800-1600 mg/24 hours for adults, 2 times a day | – | 11~22 | 4~14 | Every 2 weeks for the first 2 months. During fertilization (CBC test) and platelet test are performed. After that, it is done every 3 months. |
페니토인 Phenytoin(Dilantin, 딜란틴) |
Suspension: 30, 125 mg/5cc, Tablet: 50 mg (Chuerbul), Capsule: 30, 100mg, Ampoule: 50 mg/cc | General stiffness-epileptic seizures, partial seizures | 5~10 (Adult: 200-400/24 hours), twice a day | 10-20 Vascular injection or intramuscular injection | 6~30 | 10~20 | CBC blood test is conducted every year d |
페노바르비탈 Phenobarbital |
Elixir: 15, 20 mg/5cc, Tablet: 15, 30, 60, 100 mg, Vial (bottle): 65 mg, 130 mg | General stiffness-epileptic seizures, partial seizures | 2~6 (Adult: 100-300 mg/24 hours), twice a day, or once before bedtime | 15-20 vessel injection (1 mg or less per kg of body weight per minute, or intramuscular injection, the absorption is not constant | 48~72 | 15-35 (sometimes can be higher) | If necessary, measure the level of phenobarbital in the blood. |
클로나제팜 Clonazepam(Klonopin) |
Tablets: 0.5, 1, 2 mg | General stiffness-epileptic seizures, partial seizures | 0.05-0.2 (Adult: 1.5-2.0 mg/24 hours), twice a day | – | 24~36 | 0.10~ 0.80 | – |
다이아제팜 Diazepam (밸이움 valium) |
5 mg/cc | Persistent convulsions (continuous epilepsy, moderate convulsions) | 0.2-0.3 vascular injection, (1 mg or less per minute) | – | – | – | |
에소석시마이드 Ethosuximide (자론틴 Zarontin) |
Syrup: 250 mg/5 cc, 250 mg of sugar | Absence seizures | 20-40 (Adult: 750-1750 mg/24 hours), once a day or twice a day | – | 24~42 | 40~100 | – |
펠바메이트 Felbamate (Felbatol) |
Suspension: 600 mg/5 cc, Tablet: 400-600 mg | Partial seizure, systemic ankylosing epilepsy seizure | 15-45 (Adult 1200-3600 mg/24 hours), 3 times a day or 4 times a day | – | 14~20 | 30~80 | – |
가바펜틴 Gabapentin( Neurontin) |
Capsules: 100, 300, 400 mg | Used with other drugs when treating partial seizures, a second-selected drug for treating systemic tonic hepatic seizures in children 12 years of age or older | 15-30 (adult 900-2400 mg/24 hours), 3 times a day | – | 4~8 | unknown | – |
라모트리진 Lamotrigin (Lamictal) |
Tablets: 25, 100, 150, 200 mg | Partial seizures, systemic seizures, and absence seizures that are not well treated | 3-5 times daily, for the first 14 days, then twice a day, for adults 100-500 mg/24 hours | – | 12-48 (average: 25) | 2~4 | Not used with valproic acid |
로라제팜 Lorazepam (Ativan) |
Vials: 2, 4 mg/ml | Continuous convulsion (continuous epilepsy, moderate convulsion) | – | 0.05-0.10 vessel injection | – | – | – |
프리미돈 Primidone (마이솔린 Mysoline) |
Suspension: 250 mg/5cc, tablet: 50, 250 mg | Partial seizure, systemic ankylosing epilepsy seizure | 10-25 (Adult: 750-1250 mg/24 hours) 2 or 3 times a day | – | 6~12 | 6~12 | – |
옥스칼바제파인 Oxcarbazepine (trileptal) |
– | Partial seizure | 10-30 mg/24 hours | – | – | – | Side effects such as behavior, spirit, and problems |
토피라메이트 Topiramate(Topamax) |
– | Partial seizure, systemic ankylosing epilepsy seizure | 1-9 mg/24 시간 | – | – | 2~20mg/dL | Side effects such as weight loss, urolithiasis, acidemia, glaucoma, etc. |
티아가빈 Tiagabine (Gabitril) |
Partial seizure | 1-2 mg/24 hour | – | – | – | Side effects such as weight loss, urolithiasis, acidemia, glaucoma, etc. | |
밸프로익산 (데파케인) Valproic Acid (Depakene) |
Syrup: 250 mg/5cc, Capsule: 250mg, Vial: 100 mg/cc (Depacon) | Generalized ankylosing seizures | 15-60 (adult-1000-3000 mg/24 hours) 2-3 times a day | Adults: 500-1000 mg vascular injection, then 500 mg every 12 hours (20 mg or less per minute) | 6~18 | 50~100 | – |
비가바트린 Vigatrin( Sabril) |
– | Partial seizure | 40-80 (adult-1500-3000 mg/24 hours) | – | 5~17 | unkwown | – |
조니사마이드 Zonisamide( Zonegram) |
–Generalized ankylosing epilepsy seizures, partial seizures | 5-10 mg/24 hours) | – | – | 20-40 mg/dLSide effects such as urolithiasis and weight loss |
Sources and references
• Used with permision with Dunn DW:Anticonvulsants: When to start, what to use and when to stop. Contemporary Pediatrics, @ 1986 Vol. 3, No.9 p.50
• Emergency Pediatrics, Guid to Ambulatory care, 5th ed. Roger Barkin. Peter Rosen
• The Johns Hopkins Hospital, The Harriet Lane Handbook, 18th edition p.548
• Drug-Resistant Epilepsy accounts for 22.5% of all epilepsy patients. Source: The New England Journal of Medicine, September 8, 2011
출처와 참조 문헌 Sources and references
- NelsonTextbook of Pediatrics 22ND Ed
- The Harriet Lane Handbook 22ND Ed
- Growth and development of the children
- Red Book 32nd Ed 2021-2024
- Neonatal Resuscitation, American Academy Pediatrics
- www.drleepediatrics.com제12권. 소아청소년 신경 정신 질환, 행동 수면 문제
- www.drleepediatrics.com제7권 소아청소년 감염병
- Red book 29th-31st edition 2021
-
Nelson Text Book of Pediatrics 19th — 21st Edition
-
The Johns Hopkins Hospital, The Harriet Lane Handbook, 22nd edition
-
Childhood Emergencies in the Office, Hospital and Community, American Academy of Pediatrics
-
Emergency Medical Service for Children, By Ross Lab. May 1989. p.10
-
Emergency care, Harvey grant and Robert Murray
-
Emergency Care Transportation of Sick and Injured American Academy of Orthopaedic Surgeons
-
Emergency Pediatrics A Guide to Ambulatory Care, Roger M. Barkin, Peter Rosen
-
Immediate care of the acutely ill and injured, Hugh E. Stephenson, Jr
-
The Critically Ill Child, Diagnosis and Management, Edited by Clement A. Smith
-
Emergency Medical Services for Children: The Role of the Primary Care Provider, America Academy of Pediatrics
-
Quick Reference To Pediatric Emergencies, Delmer J. Pascoe, M.D., Moses Grossman, M.D. with 26 contributors
-
Manual of Emergency Care 응급환자관리 정담미디어
-
소아가정간호백과–부모도 반의사가 되어야 한다, 이상원
-
Neonatal Resuscitation American heart Association
-
Neonatology Jeffrey J.Pomerance, C. Joan Richardson
-
Pediatric Resuscitation Pediatric Clinics of North America, Stephen M. Schexnayder, M.D.
-
Pediatric Critical Care, Pediatric Clinics of North America, James P. Orlowski, M.D.
-
Preparation for Birth. Beverly Savage and Dianna Smith
- Infectious disease of children, Saul Krugman, Samuel L Katz, Ann A. Gershon, Catherine Wilfert
-
The Harriet Lane Handbook 19th Edition
-
소아과학 안효섭 외 대한교과서
-
제1권 소아청소년 응급의료 참조문헌과 출처
-
Other
다음은 간질(간질 질환/간질성 경련)-3, Epilepsy(Epileptic seizure)-3. 으로 이어짐
Copyright ⓒ 2014 John Sangwon Lee, MD., FAAP
“부모도 반의사가 되어야 한다”-본 사이트의 내용은 여러분들의 의사로부터 얻은 정보와 진료를 대신할 수 없습니다.
“The information contained in this publication should not be used as a substitute for the medical care and advice of your doctor. There may be variations in treatment that your doctor may recommend based on individual facts and circumstances.
“Parental education is the best medicine.“